Marketing Week - Κώστας Μουλακάκης, Παπαστράτος: «Ο εταιρικός μετασχηματισμός ξεκινά από τη δέσμευση»

Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Marketing

Κώστας Μουλακάκης, Παπαστράτος: «Ο εταιρικός μετασχηματισμός ξεκινά από τη δέσμευση»

13 Δεκεμβρίου 2017 | 09:28 Γράφει η Κατερίνα  Πολυμερίδου Topics: Καπνοβιομηχανία,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Το 2017 ήταν σίγουρα μία χρονιά ιδιαίτερης δραστηριότητας για την Παπαστράτος, με το λανσάρισμα του IQOS να σηματοδοτεί τη μεταμόρφωση της εταιρείας σε όλα τα επίπεδα. Ο Διευθυντής Marketing της Παπαστράτος, Κώστας Μουλακάκης, μας ξεναγεί στο μοναδικό αυτό story εταιρικού μετασχηματισμού και αποτυπώνει τους μελλοντικούς στόχους της ιστορικής εταιρείας.

Το λανσάρισμα του IQOS, η απόφαση επένδυσης 300 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του εργοστασίου της σε κέντρο παραγωγής ράβδων καπνού, η συμπλήρωση και εορτασμός των 80 χρόνων. Για την Παπαστράτος, το 2016 άνοιξε την πόρτα σε έναν πλήρη εταιρικό μετασχηματισμό, εισάγοντας την εταιρεία σε μια νέα εποχή καινοτομίας και B2C προσανατολισμού. Όπως επισημαίνει ο Κώστας Μουλακάκης, έναν χρόνο μετά, η δέσμευση της εταιρείας στην αλλαγή παραμένει ισχυρή και αδιαπραγμάτευτη.

Το 2016 ήταν μία χρονιά ιδιαίτερης σημασίας για την Παπαστράτος και τον όμιλο Philip Morris με το λανσάρισμα του IQOS. Σχεδόν ένα χρόνο μετά, ποια είναι η εικόνα για την πορεία του προϊόντος στην ελληνική αγορά;
Κώστας Μουλακάκης:
Πράγματι, μόλις συμπληρώσαμε ένα χρόνο που το IQOS είναι στην αγορά. Ήταν ένας πολύ «γεμάτος» χρόνος. Λανσάραμε πρώτα στην Αθήνα και μετά από 6 μήνες και στην υπόλοιπη χώρα. Πλέον, έχουμε 24 φυσικά καταστήματα ενώ το IQOS διατίθεται και από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα αλλά και από το δίκτυο καταστημάτων Public. Η υποδοχή των καταναλωτών ήταν από την αρχή ιδιαίτερα θερμή και σήμερα το μερίδιο του IQOS, με βάση τις δικές μας εκτιμήσεις, πανελλαδικά είναι στο 2,5%.

Αυτό που είναι πιο σημαντικό, ωστόσο, είναι αφενός ότι τα σχόλια των χρηστών του IQOS είναι εξαιρετικά και αφετέρου ότι το 80% περίπου όσων δοκιμάζουν και αγοράζουν το προϊόν μένουν σε αυτό και αφήνουν το τσιγάρο για πάντα. Για εμάς αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς μόνο αν μείνουν οι καπνιστές στο IQOS θα μπορέσουν να έχουν όλα τα οφέλη αυτής της καινοτομίας. Προσωπικά έχω αφήσει το τσιγάρο και έχω στραφεί στο IQOS εδώ και δύο χρόνια και βλέπω τη διαφορά, και ίδια σχόλια παίρνω και από άλλους χρήστες που συναντώ. Αυτή η ανταπόκριση των καταναλωτών μας ενθαρρύνει στο συνολικό εγχείρημα και προχωρούμε μπροστά.

Το IQOS τοποθετήθηκε από την εταιρεία ως το όχημα -ή ένα από τα οχήματα- που θα μπορούσαν εν τέλει να την οδηγήσουν στην αλλαγή της δραστηριότητάς της. Ο CEO του Ομίλου είχε αναφερθεί στην προοπτική διακοπής πώλησης τσιγάρων και τη στροφή σε εναλλακτικές όπως το IQOS. Κατά πόσο η προοπτική αυτή παραμένει ορατός στόχος σήμερα για την εταιρεία;
Αυτό είναι το όραμά μας και παραμένουμε πιστοί και δεσμευμένοι σε αυτό, έναν κόσμο στο μέλλον απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου. Και ακολουθούμε αυτό το όραμα, αυτόν τον σκοπό, απαντώντας στις ανησυχίες των ενήλικων καταναλωτών. Ως Philip Morris International (ΡΜΙ), ξεκινήσαμε να δουλεύουμε σε αυτό εδώ και 12 χρόνια και έχουμε επενδύσει πάνω από 3 δισ. δολάρια σε έρευνα και ανάπτυξη. Τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα και η ανταπόκριση των καταναλωτών παγκοσμίως μας δικαιώνουν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες. Στην Ιαπωνία, που ήταν η πρώτη χώρα που κυκλοφόρησε το IQOS, ήδη πάνω από 1 εκατ. καπνιστές έχουν στραφεί σε αυτό.

Προς την υλοποίηση αυτού του οράματος κινούνται και όλες οι επενδύσεις της PMI παγκόσμια. Στην Ελλάδα, επενδύουμε 300 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του εργοστασίου της Παπαστράτος σε κέντρο παραγωγής των ράβδων καπνού HEETS για το IQOS. Το νέο  εργοστάσιο  είναι ένας σημαντικός σταθμός για την Παπαστράτος, που θα προμηθεύει την Ελλάδα και θα εξάγει και σε άλλες χώρες. Επιπλέον, είναι προγραμματισμένη η μετατροπή και άλλων εργοστασίων της PMI παγκοσμίως και, παράλληλα, συνεχίζονται οι σημαντικές επενδύσεις που γίνονται στην έρευνα και ανάπτυξη και άλλων προϊόντων δυνητικά μειωμένου κινδύνου.

Πρόκειται για ένα μοναδικό story εταιρικού μετασχηματισμού, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για μία εταιρεία με 80ετή παρουσία, όπως η Παπαστράτος. Ποια είναι τα κυριότερα βήματα της στρατηγικής που ακολουθήθηκε στη διαδικασία αυτή;
Η αλλαγή είναι συνολική, πρόκειται για πλήρη μεταμόρφωση της εταιρείας. Δε ξέρω αν υπάρχει γραμμένη τέτοια στρατηγική, εμείς την ανακαλύπτουμε. Σίγουρα ξεκινά με τον σκοπό – όχι απλά ένα όραμα, αλλά τον σκοπό στον οποίο πιστεύουμε ως εταιρεία και είμαστε αποφασισμένοι να ακολουθήσουμε. Στην περίπτωσή μας ο σκοπός είναι ξεκάθαρος: να δημιουργήσουμε έναν κόσμο απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου. Αυτό ξεκίνησε με τη δημιουργία του IQOS, ένα καινοτόμο προϊόν, δυνητικά μειωμένου κινδύνου, που θερμαίνει και δεν καίει το καπνό. Αλλάζουμε το μοντέλο λειτουργίας μας, γινόμαστε μία εταιρία B2C, που επικοινωνούμε άμεσα με τους καταναλωτές μέσα στα καταστήματα λιανικής IQOS, μέσα από το ecommerce, και με τους ανθρώπους μας στην αγορά.

Αλλάζουμε τον τρόπο που δουλεύουμε, δοκιμάζοντας νέα προγράμματα, πιο οριζόντιες δομές και ομάδες από πολλά τμήματα. Θέλουμε να εδραιώσουμε μια πιο συνεργατική εταιρική κουλτούρα, με κέντρο τον καταναλωτή. Και παράλληλα, αλλάζουμε την επικοινωνία μας τόσο σε σχέση με τους εταίρους μας όσο και με την κοινωνία συνολικά, αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα ή και δημιουργώντας νέα, όπως για παράδειγμα ο Προορισμός Παπαστράτος, ο πολυχώρος που δημιουργήσαμε στον Πειραιά όπου μπορέσαμε να μιλήσουμε για την ιστορία μας αλλά και για το νέο μας όραμα. Όλες αυτές οι αλλαγές συνιστούν τη μεταμόρφωση της Παπαστράτος που συμβαίνει σήμερα. Και βέβαια δεν είναι απλές, και παίρνουν χρόνο.

Κοιτώντας πίσω, ποια θα εντοπίζατε ως τα σημαντικότερα «learnings» που αποκτήθηκαν μέσα από τη διαδικασία αυτή του μετασχηματισμού; Τόσο σε εταιρικό, όσο ίσως και σε προσωπικό επίπεδο;
Νομίζω το σημαντικότερο είναι το σημείο εκκίνησης, η πίστη στο σκοπό της εταιρείας. Αν και βρισκόμαστε ακόμα στη διαδικασία της μεταμόρφωσής μας, χρειάζεται να βλέπει κανείς μπροστά, να αγκαλιάζει το νέο που έρχεται, να πιστεύει σε αυτό που κάνει. Σε εταιρικό επίπεδο, είναι απαραίτητη η αλλαγή δομής, από την παραδοσιακή κάθετη λειτουργία όπου το κάθε τμήμα λειτουργεί μόνο του, σε μια νέα δομή, οριζόντια, όπου όλα τα τμήματα συνεργάζονται στενά και δεν λειτουργούν με βάση την ιεραρχία. Χρειάζεται να δοκιμάζουμε νέα έργα και τρόπους εργασίας, και να είμαστε έτοιμοι να σταματήσουμε αν δε δουλεύουν. Ο καθένας έχει φυσικά τον ρόλο του, τη δική του συμμετοχή και συνεισφορά σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια μεταμόρφωσης της εταιρείας. Βέβαια υπάρχουν δυσκολίες, είναι μία διαδικασία «επώδυνη», και χρειαζόμαστε διαρκή επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα, για τα νέα δεδομένα και τη νέα κουλτούρα που δημιουργούμε. Ωστόσο, είμαστε μια συμπαγής ομάδα διοίκησης, και προχωράμε με συζήτηση, διαφάνεια και συμφωνία σε ό,τι κάνουμε και βέβαια με θέληση να πετύχουμε.

Κοιτώντας μπροστά, ποια είναι η εικόνα, η αντίληψη που θέλετε να έχουν όλες οι ομάδες των stakeholders σας για την εταιρεία; Επίσης, ποιες νέες κινήσεις σε επιχειρηματικό επίπεδο θα διαμορφώσουν το μέλλον της εταιρείας;
Η Παπαστράτος, εδώ και 86 χρόνια, βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με όλους τους stakeholders της, με την κοινωνία συνολικά – από τον καπνοκαλλιεργητή έως τον περιπτερά και από τον καταναλωτή των προϊόντων μας έως τους συμπολίτες εκείνους που ωφελούνται από τα πολλά προγράμματά μας. Έχουμε πιστεύω κατακτήσει να θεωρούμαστε αξιόπιστος και υπεύθυνος κοινωνικός εταίρος. Αυτό το βλέπουμε στον τρόπο που μας αντιμετωπίζουν οι εταίροι μας και η κοινωνία. Και είμαστε εξαιρετικά περήφανοι για αυτό. Σήμερα, βλέπουμε τον σκοπό μας να αλλάζει, βλέπουμε την ταυτότητά μας την ίδια να αλλάζει.

Από μια παραδοσιακή καπνοβιομηχανία γινόμαστε φορέας καινοτομίας και αυτό όχι μόνο ως προς τα προϊόντα μας με το IQOS αλλά και με τις επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη, με τη νέα τεχνολογία που φέρνουμε σε κάθε πλευρά της δραστηριότητάς μας, με τις αλλαγές που υλοποιούμε στην ίδια την καθημερινή λειτουργία μας εσωτερικά, με τον καινοτόμο τρόπο που απαντούμε στις ανάγκες του καταναλωτή, με τον νέο τρόπο που προσεγγίζουμε την έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, με τον τρόπο που συνδιαλεγόμαστε με την κοινωνία ως σύνολο.

Ο «ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ» ΔΙΝΕΙ ΤΗ ΣΚΥΤΑΛΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ
Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας «ξεναγήσετε» στη στρατηγική πίσω από τη δημιουργία του χώρου «Προορισμός Παπαστράτος» και της σημασίας της για την εταιρεία. Επίσης, ποιος είναι ο μελλοντικός σχεδιασμός για την αξιοποίηση του χώρου;
Σε μια στιγμή ορόσημο για εμάς, όπου γιορτάζαμε τα 85 χρόνια μας και ταυτόχρονα ανοίγαμε ένα νέο πολύ σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία μας, γυρίσαμε πίσω στο παλιό εργοστάσιο της εταιρείας και δημιουργήσαμε τον «Προορισμό Παπαστράτος». Αυτός ήταν ο τρόπος μας να αποχαιρετίσουμε το παλιό με τον σεβασμό που του αρμόζει και να υποδεχτούμε το καινούργιο. Με μεγάλη μας χαρά είδαμε ότι ο χώρος αυτός προσέλκυσε το ενδιαφέρον και θεωρήσαμε τιμή μας να τον διαθέτουμε σε άλλους οργανισμούς και εταιρείες για να φιλοξενήσουν εκεί δικές τους ενέργειες που προχωρούν ένα βήμα παραπέρα την καινοτομία και την επιχειρηματική σκέψη στην Ελλάδα. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι μέσα στους 12 μόλις μήνες λειτουργίας του ο «Προορισμός Παπαστράτος» φιλοξένησε περισσότερες από 80 εκδηλώσεις, ημερίδες και συνέδρια και τον επισκέφθηκαν έτσι περισσότεροι από 10.000 άνθρωποι. Με τον νέο χρόνο ο «Προορισμός Παπαστράτος» θα κλείσει τις πόρτες του και ως Παπαστράτος θα μπούμε οριστικά στη νέα μας εποχή, στην οποία είμαι σίγουρος ότι θα συνεχίσουμε να αφήνουμε πίσω μας μέλλον.

Marketing Week (T. 1527)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

International

Τηλεπικοινωνίες

Πολιτισμός / Ψυχαγωγία

Δημόσιος Τομέας

Retail

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778