Marketing Week - Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, LiFO: «Να φτιάχνεις προϊόντα που σε κάνουν να χαίρεσαι σαν παιδί…»

Τετάρτη, 25 Απριλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Media

Στάθης Τσαγκαρουσιάνος, LiFO: «Να φτιάχνεις προϊόντα που σε κάνουν να χαίρεσαι σαν παιδί…»

6 Δεκεμβρίου 2017 | 08:06 Γράφει ο Δημήτρης  Κορδεράς Topics: Περιοδικά,Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

Μια συζήτηση με τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο δεν είναι ποτέ μια απλή συνέντευξη που απλά πρέπει να διεκπεραιωθεί. Ένας άνθρωπος που έχει γράψει – και συνεχίζει να γράφει - την δική του ιστορία στο χώρο του περιοδικού Τύπου, έχει την εμπειρία, την γνώση, αλλά και βαρυσήμαντη άποψη για τα του κλάδου. Και όταν μάλιστα την διατυπώνει με τον αιχμηρό, μεστό αλλά και τόσο περιγραφικό τρόπο, όπως το κάνει ο Εκδότης της LiFO, η συνέντευξη αποκτά ξεχωριστή μαγεία.

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος δίνει σπάνια συνεντεύξεις, γι’ αυτό και κάθε φορά που το κάνει τα λεγόμενά του προκαλούν συζητήσεις. Με αφορμή τη συμπλήρωση 12 χρόνων από το ξεκίνημα της LiFO, του απόλυτου success story στον εκδοτικό χώρο, είχαμε την ευκαιρία για μια ουσιαστική συζήτηση μαζί του όχι μόνο για τη LiFO, αλλά γενικότερα για τα εκδοτικά δρώμενα στα χρόνια της κρίσης.

MW:  Δώδεκα χρόνια πέρασαν κ. Τσαγκαρουσιάνε από τη στιγμή που ξεκίνησε η LiFO, σε μια αγορά, εκείνη του free press, η οποία εκείνη την εποχή ήταν ιδιαίτερα αναπτυσσόμενη και πολλά υποσχόμενη. Σήμερα έχει συρρικνωθεί στο ελάχιστο, ωστόσο η LiFO παραμένει με την ίδια δυναμική και φρεσκάδα. Ποια στοιχεία είναι εκείνα που κατά τη γνώμη σας συντελούν σε αυτό το αποτέλεσμα;
Στάθης Τσαγκαρουσιάνος:
Συνδυασμός πραγμάτων βοήθησε. Νομίζω κύριο στοιχείο είναι ότι την αντιμετωπίσαμε όπως θα αντιμετωπίζαμε μια πλήρη έκδοση περιπτέρου. Με την ίδια αφοσίωση και σοβαρότητα. Δεν φερθήκαμε τυχοδιωκτικά, και επενδύσαμε στην ποιότητα της έκδοσης, ακόμα και τις εποχές που τα οικονομικά μας δεν ήταν ρόδινα. Επίσης, δεν αλληθωρίζαμε σε άλλα πράγματα. Εμείς ήμασταν, είμαστε και θα είμαστε εκδότες και κάνουμε αυστηρά και μόνο τη δημοσιογραφική μας δουλειά. Είμαστε εντελώς και τελείως ανεξάρτητοι. Δεν προσβλέπουμε σε τίποτε άλλο πέρα από την δημιουργική ηδονή αυτής της δουλειάς μας, που την αγαπάμε και την πιστεύουμε, ασχέτως αν έχει τόσο ταλαιπωρηθεί στην Ελλάδα της κρίσης.

Η λογική λέει ότι σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, για να αντέξει ένα έντυπο και μάλιστα free press σημαίνει ότι η διαφημιστική αγορά το στηρίζει. Ισχύει αυτό στην περίπτωση της LiFO;
Μόνο αυτό ισχύει. Και είναι η μεγάλη απόδειξη ότι τελικά η αγορά έχει ακόμη υγιές κύτταρο και θέλει να κάνει τη δουλειά της αξιοκρατικά. Έχω μόνο ένα μεγάλο ευχαριστώ για τους εκατοντάδες ανθρώπους της αγοράς, που ανοιχτόμυαλα και σταθερά στήριξαν αυτό το πείραμα- παρότι εγώ, από την φύση μου δειλός, δεν πάω σε πάρτι και παρουσιάσεις. Κι όμως. Αγκάλιασαν κάθε καινοτομία μας, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς τυπολατρείες: γιατί κι αυτοί όπως κι εμείς, στο τέλος της μέρας θέλουν να κάνουν καλά τη δουλειά τους και το μήνυμά τους να επικοινωνηθεί καθαρά και δυνατά από καθαρούς και δυνατούς διαύλους. Τολμώ να πω, ότι η κρίση διόρθωσε πολύ το τοπίο, το έκανε πιο αξιοκρατικό και υγιές. Όταν έχεις λιγότερα λεφτά, θέλεις να πιάσουν τόπο - πας λοιπόν εκεί που έχεις αποτέλεσμα, απλώς.

Οι διαφημιζόμενοι και οι διαφημιστές αναζητούν πάντα το USP κάθε εντύπου για να επενδύσουν σε αυτό. Ποιο είναι το USP της LiFO;
Το περιεχόμενό της, που είναι σαν μαγικός κήπος, γεμάτος εκπλήξεις και ένα είδος συνομιλίας όλων των πραγμάτων που συνθέτουν το ψηφιδωτό της σύγχρονης ζωής. Αλλά κυρίως η οπτική επικοινωνία της. Η πολύ ενημερωμένη και καλαίσθητη εικόνα της.

Αν σας ζητούσαν να περιγράψετε με 2-3 φράσεις την ταυτότητα και το DNA της LiFO, τι θα λέγατε; Τι είναι τελικά η LiFO;
Ω, δεν είναι τόσο εύκολο, γιατί μέσα στα 12 χρόνια, η LiFO, ως όφειλε, άλλαξε 3-4 φορές, ανάλογα με την εποχή. Αν όμως έπρεπε απαραιτήτως να πω κάτι, το DNA της LiFO είναι μάλλον ένας ακομπλεξάριστος τρόπος να παίζεις με την επικοινωνία - να ασχολείσαι σοβαρά και κομψά με τα ποπ σημεία των καιρών, και ταυτοχρόνως να ασχολείσαι με τα σοβαρά, μεγάλα θέματα χωρίς να γίνεσαι βαρετός ή να θεωρείς ότι ο αναγνώστης πρέπει να πλήξει. Μια μίξη δηλαδή σοβαρής ενασχόλησης με την Ποπ Κουλτούρα, και «επικοινωνιακής» προσέγγισης του Σοβαρού. Γι’ αυτό και «παίξαμε» τόσο τολμηρά με τη δομή και τη θεματολογία μας, δημοσιεύοντας δίπλα δίπλα θέματα για τη Γεωπολιτική και την Μόδα, την ποπ κουλτούρα, την Αρχαιολογία, την τεχνολογία και τους καλλιτέχνες. Το κάναμε όμως μετά λόγου γνώσεως γι’ αυτό και πείσαμε και συνενώσαμε τα μεγάλα, ετερόκλητα κοινά. Και γι’ αυτό, στο τέλος της μέρας, κανείς δεν μπόρεσε να μας αντιγράψει, και παραμένουμε ένα unique ελπίζω πείραμα στα ελληνικά media.

Η επιτυχία της LiFO, κατά τη γνώμη τη δική μου αλλά και της ευρύτερης αγοράς, συνεχίζεται και στο digital περιβάλλον, με το web site σας, το lifo.gr. Πώς λειτουργεί αυτό σε σχέση με το έντυπο; Συμπληρωματικά ή αυτόνομα; Μιλήστε μας λίγο γι’ αυτό.
Συμφωνώ. Χωρίς αμφιβολία, το web μας έδωσε τεράστια ώθηση και με ένα μαγικό τρόπο «απελευθέρωσε» και το έντυπο. Πλέον το site της LiFO είναι ένα πολύ μεγάλο, αυτόνομο μέσο με 60 εργαζομένους και σοβαρή επένδυση στο περιεχόμενο. Δεν μιλάμε για ένα newsroom που αναπαράγει ειδήσεις, αλλά για ένα μηχανισμό που ανεβάζει καθημερινά πλήθος πρωτογενών άρθρων, συνεντεύξεων και ρεπορτάζ πάνω σε δεκάδες τομείς και για πλήρη τμήματα που καινοτομούν στον τομέα της ψηφιακής ανάπτυξης. Τα χρόνια που μόνοι, εγώ στην Αθήνα, ο Άρης Δημοκίδης στη Θεσσαλονίκη και οι δυο προγραμματιστές μου σε ένα νησί, χτίζαμε πόντο-πόντο το μικρό θαύμα μας, χωρίς να το ξέρουμε, «εξαναγκάζαμε» και το έντυπο σε μια δεύτερη άνοιξη.

Τόσο ερασιτεχνικά, όσο λέτε, χτίστηκε ένα τόσο μεγάλο site;
Ερασιτεχνικά, όσον αφορά στο πόσοι ασχολήθηκαν - διότι η έντυπη LiFO ήταν ήδη κάτι καθιερωμένο. Αλλά ναι, το site το χτίσαμε 4 άτομα. Εγώ, οι δυο μου προγραμματιστές και ο Άρης Δημοκίδης. Αργότερα, το ανασχεδιάσαμε αλλά ήδη είχε κατακτήσει την κορυφή. Αν και ποτέ δεν έπαψα να προσθαφαιρώ λειτουργίες, ενότητες και content- γιατί ζητούμενό μου είναι η βέλτιστη οπτική επικοινωνία του περιεχόμενου, με τρόπο νέο, απολαυστικό και … ψηφιακό. Το θέμα είναι να «καταναλώνεις» εικόνες, περιεχόμενο και μηνύματα με τον συναρπαστικό νέο τρόπο.

Βλέπω όμως ότι κάθε άλλο παρά αποσύρεστε όσο μεγαλώνετε. Διότι κάποια στιγμή είχατε γράψει ότι αποχωρείτε από τη LiFO...
Πόσες παρεξηγήσεις δημιούργησε εκείνο το editorial! (γέλια). Ποτέ δεν έγραψα αυτό. Έγραψα ότι η έντυπη LiFO έχει πλέον νέους διευθυντές για να στραφώ ανενόχλητος στην ανάπτυξη της εταιρείας, ιδίως την ψηφιακή. Όπως και στράφηκα, δουλεύοντας τόσο πολύ όσο ποτέ στη ζωή μου. Δεν έλειψα ποτέ ούτε μια μέρα από το γραφείο, κι ομολογώ αυτή ήταν η πιο δημιουργική περίοδος της ζωής μου. Αλλά να φύγω; Να πάω πού; Εμένα αυτή η εταιρεία ήταν η κατάκτηση όλων των ονείρων μου- να μπορώ να δημιουργώ σε κλίμα απόλυτης ελευθερίας και ανεξαρτησίας. Χάρη σε αυτή την ελαφρά αλλαγή στην δομή της πυραμίδας, μπόρεσα να γίνω ουσιαστικά εκδότης: μεγαλώσαμε κι άλλο το lifo.gr, διπλασιάσαμε την κερδοφορία του εντύπου, αναπτύξαμε το επιτυχημένο μπλογκ του Άρη Δημοκίδη σε ένα νέο subdomain, το mikropragmata.lifo.gr με user generated content και καινοτόμες εμπορικές ιδέες (που μεθαύριο κλείνει τον ένα μήνα λειτουργίας με ρεκόρ επισκεψιμότητας), εκδώσαμε τo αγγλόφωνο indie mag του Μιχάλη Μιχαήλ για το ελληνικό φαγητό Taverna, και για την άνοιξη σας επιφυλάσσουμε μια ελπίζω καινοφανή ψηφιακή έκπληξη.

Και πότε θα ξεκουραστείτε;
Ελπίζω ποτέ. Ξεκούραση για μένα είναι η δουλειά. Όταν βγήκαν τα πρώτα κομπιούτερ είχα γράψει ένα κομμάτι ενθουσιώδες στο Symbol για το μαγικό ενδεχόμενο να δουλεύουμε από τα 4 σημεία του ορίζοντα. Το έγραψα ένα βράδυ από ένα μπαλκόνι του Ασουάν, καλοκαιράκι, με ένα λάπτοπ 10 κιλά και μια πλακέτα όπου έπρεπε να βάλεις το τσιπάκι του κινητού σου και να περιμένεις μισή ώρα να σταλεί το κείμενο. Κάθε εξέλιξη επί του θέματος με έκανε να αναπηδάω από λαχτάρα. Πλέον δουλεύουμε από παντού, οι πάντες, με άνεση- το όνειρο βγήκε αληθινό.

Το όραμα διαδραματίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην διαχρονική επιτυχία κάθε εγχειρήματος. Το ίδιο και στα έντυπα. Ποιο είναι λοιπόν το όραμά σας για την συνέχεια, όσον αφορά στην LiFO;
Να είμαστε ελεύθεροι και ακηδεμόνευτοι. Να ανεβάζουμε συνέχεια την ποιότητα της δουλειάς μας με μεταιχμιακή αισθητική και γνώμονα την απόλαυση της επικοινωνίας. Να μη πλήττουμε ούτε εμείς, ούτε οι άλλοι. Να περνάμε καλά στο γραφείο. Να μην εκμεταλλευόμαστε την κρίση, για να εκμεταλλευτούμε τους εργαζομένους ή τους αναγνώστες. Να μετασχηματίζουμε την πόλη και τα media επ’ αγαθώ.

Είστε ένας άνθρωπος που έγραψε – και συνεχίζει να γράφει - την δική του ιστορία στον χώρο των MME και δη των περιοδικών. Πολλά δημιουργήματά σας του παρελθόντος έμειναν ιστορικά, ως υπόδειγμα χαρισματικών εντύπων, όπως π.χ. το 01 και το Symbol. Θα θέλαμε λοιπόν την γνώμη σας για την εξέλιξη των εντύπων στα χρόνια της κρίσης. Υπήρξε το περιβόητο ξεκαθάρισμα ή όχι;
Σίγουρα υπάρχουν λιγότεροι αεριτζήδες από πριν. Και σίγουρα δημιουργούνται ενδιαφέρουσες ανεξάρτητες εκδόσεις, που έχουν πάλι δημιουργική χαρά και ρομαντισμό. Αλλά παράλληλα βλέπω νέα προβλήματα να πλησιάζουν -για τα οποία δεν θα ήθελα να επεκταθώ.

Τελικά, έχουν μέλλον τα περιοδικά; Υπό ποιές προϋποθέσεις; Θα μπορούσε να έχει μέλλον ένα περιοδικό που λανσάρεται σήμερα και δεν συνιστά κάποιον ήδη υπάρχοντα τίτλο;
Ναι, 100%. Όχι όμως επί παντός επιστητού. Έντυπα όπως η LiFO με ποιοτικό πρωτογενές περιεχόμενο και εξαιρετική αισθητική, έντυπα που έχουν την δυνατότητα να αφουγκράζονται τις τάσεις εν τη γενέσει τους πιστεύω ακράδαντα ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να αναπτύσσονται, γιατί προσφέρουν μια εντελώς άλλη εμπειρία από το ίντερνετ. Ο ειδικός Τύπος που επενδύει στην «αργή ανάγνωση» και την καλαισθησία έχει και μέλλον και ανάπτυξη - κι αυτό το αποδεικνύουν εκατοντάδες εκδόσεις του εξωτερικού, που μερικές κυκλοφορούν με εξαιρετική υποδοχή από τη διαφημιστική αγορά. Εμείς, με την έντυπη LiFO και με νέες εκδόσεις, ξεκινώντας από το Taverna, θα επενδύσουμε σε αυτή την πίστη.

Αν σας ζητούσα να μου πείτε ένα μεγάλο δίδαγμα μέσα από την πολύχρονη εμπειρία σας στο χώρο των ΜΜΕ ποιο θα ήταν αυτό; Τι σας έμαθε η ζωή μέσα στα έντυπα;
Να κοιτάς τη δουλειά σου. Και να φτιάχνεις προϊόντα που σε κάνουν να χαίρεσαι σαν παιδί. Στο τέλος, θα χαρούν όλοι: δημιουργοί, πελάτες, αναγνώστες, καταναλωτές.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ LIFO & LIFO.GR
Η αναγνωσιμότητα της LiFO, αλλά και η επισκεψιμότητα του lifo.gr είναι πάντα σε υψηλά επίπεδα. Θα θέλατε να μας δώσετε κάποια τελευταία στοιχεία;
Ευχαρίστως. Σύμφωνα με την τελευταία Bari/Focus, στην αναγνωσιμότητα του εντύπου είμαστε πρώτοι στο segment μας, με 135.300 αναγνώστες. Στο δε ψηφιακό τοπίο είμαστε ένα από τα μεγαλύτερα ελληνικά sites, με μέσο όρο τoυς 3.800.000 unique visitors μηνιαίως. Στη συνδυαστική μέτρηση της Bari/Focus (Έρευνα «Bari S.M.A.R.T., Πανελλήνιος Τύπος» Ιανουάριος – Ιούνιος 2017) έχουμε 806.000 αναγνώστες.

Marketing Week (T. 1527)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο Marketing Week Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

Προτεινόμενες ειδήσεις

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

©2018 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778